Oppsett av integrasjon med EPJ via VKP (Velferdsteknologisk Knutepunkt)

Slik fungerer EPJ-integrasjonen i tavlen.

Første fase av VKP-integrasjon mot IKOS inneholder uthenting av brukerdata med følgende data: 

  • Navn 
  • Fødselsnummer 
  • Kjønn 
  • EPJ-nr 
  • Tjeneste 
  • Tjeneste start dato 
  • Avdeling 

Brukerne vil hentes inn til riktig avdeling automatisk dersom man setter dette opp for avdelingen og alt er gjort riktig i EPJ.

For Tjenestekontoret og tilsvarende saksbehandlingsfunksjoner er integrasjonen litt annerledes. Der ligger ikke nødvendigvis brukerne inne med avdelingsnummeret for den avdelingen i EPJ. Fra disse avdelingene kan man søke direkte på alle brukere i EPJ dersom kommunen har gitt tillatelse til dette. Da skriver man inn EPJ-nr eller fødselsnummer i «Opprett ny bruker», så vil resten av informasjonen være ferdig fylt ut på bruker når den legges inn på tavla.  

  • Dersom en bruker avsluttes i EPJ, men får en ny tjeneste i samme avdeling innen 72 timer beholdes sjekklisteresultatene og Helse-og livsituasjon/forløp.
  • OBS: Tjenestemottakere som settes i Pause blir Ikke påvirket av integrasjonen med EPJ-systemet. Tjenestemottaker må da avslutte pausen for å kunne bli oppdatert via integrasjonen.

Avdelingsoppsett

Sensio drift legger inn adresser og info i EPJ tjenesteinnstillinger (IKOS – Organisasjon – Org.oppsett – EPJ tjenesteinnstillinger) 

Det er viktig at opplysninger om Avdeling er riktig opp mot EPJ

  1. Gå til Organisasjon – Organisasjonsoppsett – Avdelinger 
  2. Kommunen klikker på den avdelingen som skal settes på til integrasjon med VKP
  3. Legg inn avdelingsnummer som tilsvarer i EPJ
  4. Skru på knappen “Synkroniser med EPJ”
  5. Dersom man ønsker automatisk oppdatering på natt, skru på knappen «Automatisk oppdatering av EPJ» 
  6. Lagre

Tjenesteoppsett

Kommunen melder til VKP hvilke tjenester som skal være tilgjengelige for IKOS å hente ut. Dette følger VKP opp i oppstartsfasen. Dersom man vil gjøre endringer etter oppstart må dette meldes til VKP.

NB! Dersom saksbehandlingsfunksjoner skal ha tilgang til alle brukere fra IKOS må VKP få beskjed om dette.

  1. Gå til Organisasjon – Brukeroppsett – Tjeneste
  2. Klikk på tjenesten som skal settes opp til VKP eller klikk Opprett ny Tjeneste
  3. Legg inn tjenestenavn og tjenestenummer tilsvarende det som finnes i EPJ.
  4. Lagre

Avdelingsspesifikasjon

Det er viktig at det korrekt(e) tjeneste(r) også ligger i avdelingen i IKOS.

  1. Gå til Avdelingsfanen – Avdelingsspesifikasjon
  2. Gå til Tjeneste og klikk på blå burgermeny
  3. Skru på Tjeneste som skal integrere med VKP
Post a comment

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.