Alarmhåndtering

Alarmhåndtering

En alarmoperatør som bruker Safemate Respons velger selv om man vil la applikasjonen vise Oversikt eller Hendelser mellom håndteringen av alarmhendelser.

For å håndtere en aktiv alarmhendelse klikker på linjen for aktuell alarm. Ytterligere informasjon om alarmen vises under alarmlinjen.

Umiddelbart under alarmlinjen vises en tidslinje som beskriver hvorledes oppringningen knyttet til alarmhendelsen forløp.

Under tidslinjen vises eventuelle kommentarer som alarmoperatører har lagt inn i forbindelse med håndteringen av alarmen.

Klikker man på knappen “legg til ny kommentar” så har man adgang til å legge inn fritekst.

Flere alarmoperatører kan arbeide med håndteringen av en alarmhendelse parallelt.

Dele alarm

En pågående alarm kan deles pr. epost eller SMS. Det som skjer når man deler en alarm med epost-adresser eller mobilnumre, er at disse får tilsendt en lenke til en nettside der man kan følge en Safemate-brukers nyeste bevegelser og se bilde av bærer (dersom dette har blitt lagt inn). Når alarmen er nullstilt vil nettsiden bli gjort ugyldig, slik at kun administratorer og operatører kan logge inn i Safemate Respons.

Avslutte en alarm

For å avslutte en alarm trykker man på raden for den alarmen man søker å avslutte og trykker på “lagre og lukke”. Man må minimum legge inn en tekst i enten tittel eller kommentarfeltet.

Avsluttede alarmer kan letes opp ved å trykke på historikk-knappen i hendelsesoversikten.

 

 

8 Comments
Collapse Comments

Hei, eg har forstått det slik at operatør må inn og nullstille alarm når den har gått, dei som har rolle som “søker” har ikkje tilgang til å gjere dette, stemmer det?

I så fall er det ganske tungrodd å bruke i kommunal tjeneste så lenge Safemate-en ikkje er kobla opp mot døgnbemanna responssentral. Ut frå vår erfaring: vi trykte på alarmen, fekk kontakt og bekrefta at det var ein test-alarm. Prøvde så å trykke på ny alarm etter 15 minutt, men då skjedde det ikkje noko, ettersom alarmen framleis var aktiv. Kan det vere noko med innstillingane våre? Det var ikkje lett å få klarheit i dette gjennom e-læringskursene.

Marius Bjønness (Administrator) 27.12.2018 at 8:09 pm

Hei, ja, det stemmer at søkere ikke har adgang til å nullstille en alarm. En operatør, eller alarmoperatør i Safemate Respons, har adgang til å nullstille alarmer. Men vit at konsekvensen av å ikke nullstille alarm i Safemate Respons er ikke så stor: Etter tre timer blir alarmen nullstilt av seg selv uansett. Og i de tre timene så ha man “blødd” litt mer batterikapasitet enn hva man ville gjort i normalmodus, fordi Safemate-enheten har vært i konstant lokaliseringsmodus, og man har lidd litt personvern dersom man har delt alarmen med flere personer.

Det er ikke slik at man ikke kan utløse en ny alarm dersom en forrige alarm ikke har blitt nullstilt (slik det er med noen analoge, tilårskomne alarmer).

Det du beskriver med at det ikke skjedde noe etter 15 minutter høres derfor rart ut, det er ikke slik det skal være i vårt system. Jeg oppfordrer til å gjenta øvelsen med samme intervall og observere at alarmen går gjennom ved andre forsøk. Om så ikke er tilfelle, ta kontakt med support@safemate.no for ytterligere oppfølging.

Er det mulig å dele posisjon uten at alarm er utløst?
– Mulig dette står beskrevet et annet sted.

Marius Bjønness (Administrator) 22.05.2018 at 12:02 pm

Så lenge alarm ikke er utløst så vil applikasjonsbrukere i Safemate Pro kunne se posisjonene til Safemater i lokaliseringsmodus. Det man kan gjøre som administrator, operatør eller søker, er å iverksette en manuell lokaliseringsøkt – men det vises ikke noen dele-knapp utenom de perioder der enheten er i alarmmodus.

Lise Johanne Henriksen 24.03.2017 at 10:54 pm

Har prøvd i natt, men hvor skriver man kommentarer?? Det finnes ingen knapp med “legg til kommentar” – er dette noe som kommer, og når??

Marius Bjønness (Administrator) 27.03.2017 at 6:55 am

I det øverste bilde på denne siden, nederst til høyre, er det en knapp med “legg til kommentar”.

viwa (Gruppeleder) 13.03.2017 at 8:36 am

Savner info om hva som må til for å få avsluttet en aktiv alarm. Eks. at det må legges inn minst en kommentar for å kunne nullstille en aktiv alarm (?).

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.