NYTT juni 2024: IKOS 3.20

Ny utvikling

Ny beskjed / oppgavefunksjon

Se vårt nye kurs i Learn for detaljer Kurs: IKOS Beskjeder og Oppgaver

Meldingsfunksjonen i IKOS er forbedret – meldinger blir til «beskjeder» eller «oppgaver». En beskjed fungerer som før som et notat om bruker eller i avdelingen. I tillegg kan man velge at en beskjed må kvitteres ut – som gjør den til en oppgave.

Både beskjeder og oppgaver kan kommenteres med signatur som før. Med innføringen av oppgavekonseptet følger at en oppgave kan være «ikke utført», «utført» eller «forfalt». Dette er en riktigere modell for hvordan kunder benytter IKOS for samhandling i egen avdeling og på tvers av avdelinger.

Det har kommet en egen oppgavetavle for brukere og avdeling i menylinjen i IKOS:

Her kan man arbeide fokusert på beskjeder og oppgaver ihht. en kalender. Man kan filtrere på brukere og status for oppgaver og beskjeder. For avdelingsbeskjeder kan man se oppgaver og beskjeder i avdelingen ihht. samme kalender. Man kan også se en «utboks» for oppgaver sendt til andre avdelinger.

Brukerbeskjeder på brukerkortet følger samme type visning men avgrenset til kun den aktuelle brukeren.

Meldinger på brukertavlen er som før, men følger samme visninger når man aktivt jobber med hver oppføring i kalenderen.

En viktig ny funksjon er at man kan slette multiple oppføringer av beskjeder eller oppgaver av gangen også frem i tid.

Learn er tilgjengelig direkte fra IKOS

Hendelser kan nå slettes

Mulighet for å slette feilregistrert hendelse fra Brukerkortet

Avdelingsleder kan nå redigere ansattdetaljer på ansattkortet.

Id må fortsatt endres av Systemadministrator fra Organisasjonsnivå.

Innlogging med Microsoft Entra ID (“Azure AD”) (kom i IKOS 3.19.3)

For å bedre sikkerheten rundt innlogging i IKOS har vi valgt å legge til rette for integrasjon med Microsoft Entra ID. En annen fordel med å bruke denne er at man kun vedlikeholder brukernavn og passord ett sted. For å koble brukerne i IKOS sammen med deres Entra ID må denne legges til i ansattprofilen i IKOS (denne ruten er bare synlig etter endring av oppsett fra Sensio):

I praksis foregår innlogging slik at man blir sendt videre fra innloggingsbildet i IKOS til innlogging i Microsoft Azure (kan settes opp med kommune-profil og dermed se litt annerledes ut):

Noen forutsetninger for å ta dette i bruk:

  • Det er mulig å nå Microsoft Azure fra samme sted som IKOS (på Norsk Helsenett)
  • Alle systembrukere har en Entra ID som kan mappes i IKOS
  • Det tillates å invitere gjestekontoer fra Sensio for å drive IKOS-support

Ta kontakt via supportportalen for å få hjelp til å sette dette opp.

I første fase har vi bygget autentiseringen og i neste fase lager vi synkronisering for å unngå dobbeltføring mellom systemene. 

Mulig å starte arbeid med sjekklister for forløpstavler før iverksatt tjeneste

Når bruker står i status “tildelt” er det nå mulig å starte å jobbe på sjekklistene på forløpstavler. Tidligere var dette bare mulig på syklustavler.

Legge inn ansatt på avdeling har blitt enklere

Standardverdier for tilgangsstyring er satt til de mest brukte tilgangene ‘Brukeroppfølging’ og med omfang ‘Avdeling’. Reduserer antall klikk.

Man kan søke på navn og Entra Id i tillegg til ID for å legge til ansatt i avdelingen

Filter for fagressurser i “Mine brukere” (kom i 3.19.5)

Det har kommet til en mulighet for å se brukere man er fagressurs for i filteret ‘Mine brukere’. Her kan man også velge å se én ansvarsrolle man har, f.eks. hvem man er Kreftkoordinator for.

Bedre ytelse på tavler med mange brukere (kom i 3.19.6)

Det ble gjort ytelsesforbedringer på brukertavlen og fokustavlen slik at den reagerer raskere enn før. Blant annet ble det lagt inn en innstilling for maks antall brukere per side. Denne er satt til 100 brukere som standard, men kan endres av systemadministrator under Organisasjon – Avdelinger:

Ny rapportstruktur (kom i 3.19.7) NB! Kun tilgjengelig for kunder med IKOS Pluss (statistikkmodulen)

Alle rapportene i IKOS lå tidligere under forskjellige samle-overskrifter. Disse er nå splittet ut slik at det er lettere å finne hver enkelt rapport. Se under “Forbedringer” for endringer på enkelte rapporter.

Forbedrede rapporter (kom i 3.19.7)

Tidsfrister

Endret tekst i kakediagrammet til mer forståelige tekster:

Gjennomstrømmingsrapport

Nye rader for bedre og korrekt oversikt i rapporten:

Kartleggingsrapport

‘Status’:

Det er nå mulig å se hvor mange som er kartlagt av de som ligger på tavlen akkurat nå og hvis man klikker på antallet vil det komme opp en liste over hvem som er kartlagt og evt hvilket resultat de har fått:

For ytterligere detaljer kan man klikke på selve raden (f.eks IPLOS) og få opp når de er kartlagt:

‘Historikk’:

Her kan man se hvor mange som var kartlagt ved utgangen av månedene og også klikke på antallet for å se hvem som var kartlagt:

VKP-integrasjon: dersom man setter pause i IKOS vil ikke tjenesten bli oppdatert fra EPJ (kom i 3.19.5)

Feilretting

  • Helhetsvurderinger startet med en gang etter fullført (Knapp “Fullfør og start nå” var eneste alternativ uavhengig av fristintervall for ny vurdering. Dette gjaldt helhetsvurderinger som ikke var fullført til frist.
  • Ansatte kan arkiveres som normalt. I visse tilfeller har ansatte kunnet registreres to ganger, som gjorde det umulig å arkivere vedkommendde.
  • “Ny kjent fra pause” var ikke inkludert i filtrene “Ny tjenestemottaker” og “Nye i dag” (kom i 3.19.6)
  • Rettet en feil i IKOS-appen som gjorde av avdelingsleder kun ser tjenestemottakere en er TA eller PK for.
  • Korrigering av en tellefeil i Gjennomstrømminsrapporten
  • Gammel teller ble vist på avdeling dersom bruker hadde vært på avdeling tidligere. (kom i 3.19.6)
  • Parallelle forløp viser nå korrekt antall sjekklister som er utført ihht. oppsett i avdelingen.
  • Vurderingssirkel oppdaterer seg nå korrekt etter at en tjenestemottaker fortsetter etter pause.
  • Ansattes signatur på en sjekkliste oppdateres nå korrekt i takt med at man endre sjekklisten og oppdaterer alle sjekklister i bruk.
  • Dato manglet i signatur på parallelle forløp
  • Noen kunder har opplevd at visse ikoner for sjekklister ikke vises i avdelingsoppsett. Dette fungerer nå som normalt.

Post a comment

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.