Ny utvikling
Ny beskjed / oppgavefunksjon
Se vårt nye kurs i Learn for detaljer Kurs: IKOS Beskjeder og Oppgaver
Meldingsfunksjonen i IKOS er forbedret – meldinger blir til «beskjeder» eller «oppgaver». En beskjed fungerer som før som et notat om bruker eller i avdelingen. I tillegg kan man velge at en beskjed må kvitteres ut – som gjør den til en oppgave.
Både beskjeder og oppgaver kan kommenteres med signatur som før. Med innføringen av oppgavekonseptet følger at en oppgave kan være «ikke utført», «utført» eller «forfalt». Dette er en riktigere modell for hvordan kunder benytter IKOS for samhandling i egen avdeling og på tvers av avdelinger.
Det har kommet en egen oppgavetavle for brukere og avdeling i menylinjen i IKOS:
Her kan man arbeide fokusert på beskjeder og oppgaver ihht. en kalender. Man kan filtrere på brukere og status for oppgaver og beskjeder. For avdelingsbeskjeder kan man se oppgaver og beskjeder i avdelingen ihht. samme kalender. Man kan også se en «utboks» for oppgaver sendt til andre avdelinger.
Brukerbeskjeder på brukerkortet følger samme type visning men avgrenset til kun den aktuelle brukeren.
Meldinger på brukertavlen er som før, men følger samme visninger når man aktivt jobber med hver oppføring i kalenderen.
En viktig ny funksjon er at man kan slette multiple oppføringer av beskjeder eller oppgaver av gangen også frem i tid.
Mulighet for å slette feilregistrert hendelse fra Brukerkortet
Id må fortsatt endres av Systemadministrator fra Organisasjonsnivå.
For å bedre sikkerheten rundt innlogging i IKOS har vi valgt å legge til rette for integrasjon med Microsoft Entra ID. En annen fordel med å bruke denne er at man kun vedlikeholder brukernavn og passord ett sted. For å koble brukerne i IKOS sammen med deres Entra ID må denne legges til i ansattprofilen i IKOS (denne ruten er bare synlig etter endring av oppsett fra Sensio):
I praksis foregår innlogging slik at man blir sendt videre fra innloggingsbildet i IKOS til innlogging i Microsoft Azure (kan settes opp med kommune-profil og dermed se litt annerledes ut):
Noen forutsetninger for å ta dette i bruk:
Ta kontakt via supportportalen for å få hjelp til å sette dette opp.
I første fase har vi bygget autentiseringen og i neste fase lager vi synkronisering for å unngå dobbeltføring mellom systemene.
Når bruker står i status “tildelt” er det nå mulig å starte å jobbe på sjekklistene på forløpstavler. Tidligere var dette bare mulig på syklustavler.
Standardverdier for tilgangsstyring er satt til de mest brukte tilgangene ‘Brukeroppfølging’ og med omfang ‘Avdeling’. Reduserer antall klikk.
Det har kommet til en mulighet for å se brukere man er fagressurs for i filteret ‘Mine brukere’. Her kan man også velge å se én ansvarsrolle man har, f.eks. hvem man er Kreftkoordinator for.
Det ble gjort ytelsesforbedringer på brukertavlen og fokustavlen slik at den reagerer raskere enn før. Blant annet ble det lagt inn en innstilling for maks antall brukere per side. Denne er satt til 100 brukere som standard, men kan endres av systemadministrator under Organisasjon – Avdelinger:
Alle rapportene i IKOS lå tidligere under forskjellige samle-overskrifter. Disse er nå splittet ut slik at det er lettere å finne hver enkelt rapport. Se under “Forbedringer” for endringer på enkelte rapporter.
Tidsfrister
Endret tekst i kakediagrammet til mer forståelige tekster:
Gjennomstrømmingsrapport
Nye rader for bedre og korrekt oversikt i rapporten:
Kartleggingsrapport
‘Status’:
Det er nå mulig å se hvor mange som er kartlagt av de som ligger på tavlen akkurat nå og hvis man klikker på antallet vil det komme opp en liste over hvem som er kartlagt og evt hvilket resultat de har fått:
For ytterligere detaljer kan man klikke på selve raden (f.eks IPLOS) og få opp når de er kartlagt:
‘Historikk’:
Her kan man se hvor mange som var kartlagt ved utgangen av månedene og også klikke på antallet for å se hvem som var kartlagt:
Feilretting