Første fase av VKP-integrasjon mot IKOS inneholder uthenting av brukerdata med følgende data:
Brukerne vil hentes inn til riktig avdeling automatisk dersom man setter dette opp for avdelingen og alt er gjort riktig i EPJ.
For Tjenestekontoret og tilsvarende saksbehandlingsfunksjoner er integrasjonen litt annerledes. Der ligger ikke nødvendigvis brukerne inne med avdelingsnummeret for den avdelingen i EPJ. Fra disse avdelingene kan man søke direkte på alle brukere i EPJ dersom kommunen har gitt tillatelse til dette. Da skriver man inn EPJ-nr eller fødselsnummer i «Opprett ny bruker», så vil resten av informasjonen være ferdig fylt ut på bruker når den legges inn på tavla.
Sensio drift legger inn adresser og info i EPJ tjenesteinnstillinger (IKOS – Organisasjon – Org.oppsett – EPJ tjenesteinnstillinger)
Det er viktig at opplysninger om Avdeling er riktig opp mot EPJ
Kommunen melder til VKP hvilke tjenester som skal være tilgjengelige for IKOS å hente ut. Dette følger VKP opp i oppstartsfasen. Dersom man vil gjøre endringer etter oppstart må dette meldes til VKP.
NB! Dersom saksbehandlingsfunksjoner skal ha tilgang til alle brukere fra IKOS må VKP få beskjed om dette.
Det er viktig at det korrekt(e) tjeneste(r) også ligger i avdelingen i IKOS.