Klare roller, ansvar og oppgavefordeling er en viktig del av IKOS. Leder i avdelingen er ansvarlig for at hver bruker får gode og effektive tjenester, og delegerer ansvar og oppgaver på flere nivå:
Overordnet hovedansvar for brukere med langtids- og korttids tjenester
IKOS benytter rollenavnene Tjenesteansvarlig (TA) og Primærkontakt (PK) for det overordnede hovedansvaret for brukere. Bakgrunnen for rollenavnene er forklart nedenfor. Avdelingen kan utpeke en TA og eventuelt en PK til brukerne, og vise hvem som har ansvar på tavlen. Ved tjenestekontoret er rollenavnene Saksbehandler (SB) og Saksbehandler 2 (SB2). Fagressurser kan i tillegg knyttes til bruker, som for eksempel sårkontakt, kreftsykepleier, ergoterapeut eller demenskoordinator.
Avdelinger med langtids tjenester i hjemmet, bemannet bolig eller sykehjem benytter ofte TA- og PK-rollene aktivt. TA og PK følger opp sine brukere over tid og sørger for oppdaterte planer og tjenester. Hensikten med ansvarsfordelingen er å gi bruker en fast kontakt og koordinator, og samtidig gi ansatte et oversiktlig ansvar med økte muligheter for å yte gode tjenester. Ansatte blir godt kjent med «sine» brukere og kan ha overoppsynet med tjenester til dem, selv om alle ansatte samarbeider om oppfølgingen. Til daglig fordeles ansvar og oppgaver blant de som er på vakt.
Korttidsavdelinger har mindre nytte av rollene TA og PK. Leder har det overordnede tjenesteansvaret. På hver vakt fordeles ansvaret på de som er tilstede. Flere velger å knytte fagressurser til utvalgte brukere.
Leder i avdelingen velger hvilke ansvarsroller den enkelte ansatte skal kunne ha for brukere. Ansatte kan som en del av sin stilling få rollen som tjenesteansvarlig, primærkontakt og/eller fagressurs for utvalgte brukere. Ved tjenestekontor benyttes rollenavnet saksbehandler.
IKOS anbefaler hvilken kompetanse man må ha for å inneha rollene som tjenesteansvarlig og primærkontakt. Klare roller og ansvar bidrar til å gjøre arbeidet forståelig, håndterlig og meningsfullt. Ansatte har kompetanse, vet hva som forventes og ser resultater av eget arbeid.
Tjenesteansvarlig (TA) er brukers kontakt og har hovedansvar for tjenesteoppfølging. Det omfatter brukerinvolvering og sikring av lovpålagte, faglig gode og sammenhengende tjenester. TA har faglig beslutningsmyndighet og fremdriftsansvar, og yter jevnlig direkte tjenester for å revurdere planen for oppfølging. Relevant utdanning på høyskolenivå eller høyere er nødvendig for å ta beslutninger som sikrer kunnskapsbasert praksis. Formell utdanning er grunnlaget, men realkompetanse er også viktig. Faglige avgjørelser må baseres på relevant forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukers ønsker og behov i situasjonen. Kunnskapsformene må balanseres for et godt resultat.
Les mer om kunnskapsbasert praksis på www.helsebiblioteket.no/Kunnskapsbasert praksis og kvailitetsforbedring.
Primærkontakt (PK) samarbeider med TA for kvalitet og kontinuitet ved omfattende tjenester. PK følger oppfølgingsplanen og melder endringsbehov. Brukerkompetanse og relevant fagskole eller supplerende høyere utdanning anbefales for rollen.
Fagressurser kan knyttes til brukerne i tillegg. En fagressurs kan ha formell utdanning som fysioterapeut, ergoterapeut, ernæringsfysiolog, lege, psykolog eller lignende, eller ha en spesialutdanning i tillegg til å være sykepleier, vernepleier eller for eksempel helsefagarbeider. Det kan være innen kreftomsorg, psykisk helse, rehabilitering eller for eksempel demens. Andre med erfaringsbasert kompetanse og/eller kurs kan være fagressurs innen områder som ernæring, sår, smitte, tvangsbruk, språk og kulturforståelse.
Rollen tjenesteansvarlig ble utviklet i prosjektene bak IKOS. I norske kommuner er det vanlig å utpeke ansatte i roller som primærkontakt, fagansvarlig eller for eksempel pasientansvarlig sykepleier. Ulike rollenavn blir brukt innen samme kommune. Rollenes ansvar og oppgaver er ikke alltid formalisert.
IKOS-prosjektene tok utgangspunkt i lovverkets beskrivelser av rollene koordinator og pasientansvarlig lege i sykehus. Felles roller ble utformet for hjemmesykepleie, sykehjem, tjenester til funksjonshemmede og rus- og psykisk helsetjeneste. Navn på den overordnede ansvarsrollen kunne ikke være koordinator eller pasientansvarlig sykepleier. Ansvaret omfatter mer enn koordinering, og anbefalt kompetanse er ikke alltid sykepleier. Fordi man er ansvarlig for tjenesten, og ikke pasienten, ble rollenavnet tjenesteansvarlig. Boken om IKOS utdyper om utvikling av rollen og rollenavnet Tjenesteansvarlig (Strandquist, Marit og Adal, Lise (2011). Veien til bedre helseledelse. IKOS – individbasert kompetansestyring. Oslo. Kommuneforlaget.)
For pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, skal kommunen tilby koordinator, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2. Dette gjelder uavhengig av om pasienten eller brukeren ønsker individuell plan. Koordinatoren skal sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker. Koordinator skal også sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan.
Ordningen med tjenesteansvarlige i IKOS gir alle brukere i kommunen en fast kontakt og koordinator, ikke bare personer med langvarige og koordinerte tjenester og eventuelt individuell plan.