IKOS Introduksjon og forberedende oppgaver

Leksjonen er anbefalt for ledere, superbrukere og IKOS systemadministratorer i avdelinger som skal starte med IKOS.

Introduksjon til IKOS

IKOS baserer seg på en rekke forsknings- og utviklingsprosjekter i norske kommuner. Den tekniske løsningen tar hensyn til lovverk, faglige anbefalinger, helsepolitiske føringer, ansattes kompetanse, ledelse og økonomi. Målet er samhandling for god kvalitet og effektive tjenester. 

Nedenfor er en kort introduksjon til IKOS tavle for kvalitet og samhandling. Hvis du vil vite mer om tenkningen bak IKOS, kan du ta kurset “IKOS Grunnforståelse”. Kurset gjør rede for tenkningen bak ansvarsrollene Tjenesteansvarlig og Primærkontakt, og funksjonsbeskrivelser viser hvordan ansvar og oppgaver er tenkt fordelt. Det forklares også om IKOS sin kategorisering av brukere i ulike helse- og livssituasjoner:

Kurs: IKOS grunnforståelse

Forberedende oppgaver

Avdelingen har brukere med ulike behov og mange ansatte. Hvilke sidesystemer har dere for oversikt? Benytter dere whiteboards, excel-ark, gule lapper og/eller svarte bøker? Har dere huskelister på papir for viktige ting som må ivaretas, for eksempel ved mottak av nye brukere? Disse sidesystemene skal nå erstattes med IKOS.

Oppgaven: Finn frem avdelingens sidesystemer. Informasjonen dere har samlet gir oversikt og grunnlag for kvalitetssikring når IKOS-tavlen skal skreddersys for avdelingen. Gjerne ta med lister eller bilde av whitboard etc til veiledningen.

Denne oppgaven handler om muligheten for å se etter konkrete gevinster i egen avdeling. Gevinstrealisering innebærer å kartlegge og følge opp om de gevinstene som er forventet av et prosjekt eller et program faktisk blir realisert.

Oppgaven: Skriv ned gevinstene  i Gevinstkart og vær forberedt på å kunne fortelle om dine forventninger til ansatte når avdelingen starter med IKOS.

Gevinstkart_IKOS Basis del 1Last ned

Det er vanlig å se etter tre typer gevinster:

  • Unngåtte kostnader
  • Spart tid
  • Økt kvalitet

KS har verktøy som kan brukes metodisk for å kartlegge, planlegge og følge opp gevinster dere oppnår med IKOS. Hvis du vil lese mer om dette kan du kopiere adressen til KS og lime inn i en nettleser: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/alle-verktoy/gevinstrealisering/

Post a comment

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.