I prosjektfasen kartlegger vi hvordan pleierne jobber i grupper eller team, og i samarbeid med kunden deler vi institusjonen inn i alarmområder og avdelinger. Når vi konfigurerer opp løsningen for en institusjon, legges rommene inn i det alarmområdet det tilhører. Når dere legger en beboer inn på et rom, vil beboeren da automatisk tilhøre det alarmområdet rommet et lagt inn i. Hvis en beboer tilkaller hjelp ved å trykke på knappen på taggen sin, vil alarmen gå til en pleier som har valgt det alarmområdet denne beboeren tilhører. Det gjelder selv om beboeren tilfeldigvis befinner seg på et sted som tilhører et annet alarmområde. De ansatte velger hvilket alarmområde(r) de skal få alarmer fra når de logger seg inn i SmartVakt. Man kan velge så mange alarmområder man vil.
En avdeling kan inneholde ett eller flere alarmområder. På små institusjoner er det ofte bare ett alarmområde pr avdeling, mens på større institusjoner er det mer vanlig med flere alarmområder pr avdeling. Inndelingen i avdelinger og alarmområder har en betydning for noen innebygde sikkerhetsmekanismer i SmartVakt. En avdeling i SmartVakt er ikke det samme som en avdeling i CosDoc.
Nedenfor er et par eksempler på alarmområder og avdelinger fra virkelige institusjoner.
Nattavdelinger er noe som kan brukes for å automatisk slå sammen flere avdelinger på natt. Da vil SmartVakt lete etter ansatte i alle avdelingene som inngår i den samme nattavdelingen. Figuren over til høyre viser et eksempel på et oppsett med nattavdelinger. Dersom en beboer som tilhører en av alarmområdene i avdeling Sykehjemmet tilkaller hjelp, og ingen der svarer eller trykker opptatt, så vil SmartVakt automatisk lete etter ansatte i alarmområdet Solbakken.
På natt er det ofte få ansatte på vakt, og da kan det lett bli for få pleiere på en avdeling. Det er viktig for sikkerhet og trygghet både for beboere og ansatte at alarmer kan sendes til flere ansatte. Et alternativ til nattavdelinger, er at de ansatte velger flere alarmområder på natt.