Arbeidsliste

For å komme til SmartMed må du logge inn på SmartVakt telefonen som normalt. Skann taggen Velg avdeling Velg deg selv, skriv PIN-kode og velg avdeling/alarmområde. Det er to arbeidsflyt du kan velge mellom, enten: Gå rett til arbeidslisten fra hovedmenyhjulet Trykk deg inn på beboerlisten, velg en beboer (og/eller trykk på de tre strekene … Les mer

Tips før du starter på denne seksjonen

Vi anbefaler at du får tak i en telefon og logger deg på SmartVakt når du gjennomfører leksjonene i denne seksjonen. Du lærer bedre og husker mer om du samtidig gjør på telefonen det vi beskriver i kurset. Når institusjonen er i normal drift, vil telefonene stå til lading i en “docking-stasjon”. Skulle du ikke … Les mer

Beboermeny

For å komme til SmartMed beboermeny trykker du deg inn på beboerlisten, velg en beboer (og/eller trykk på de tre strekene nederst på skjermen ved beboernavnet) og gå til beboermenyen. Sveip til venstre eller trykk på ‘Journal’ – her finner du de ytterligere SmartMed funksjonene. Her får du flere valg: Valg av stilling Tiltaksplan Oppgaver … Les mer

Generelt om alarmer og varsler

Det er flere kilder til alarmer, og hver alarmtype kan ha forskjellige egenskaper. Alarmer kan utløses aktivt når en beboer trykker på knappen på taggen sin, eller passivt av sensorer, for eksempel når en beboer utløser alarm fra en bevegelsessensor. En alarm har en viktighetsgrad (Normal eller Haster). Den mest vanlige alarmen er den du … Les mer

Soner og sonenavn

Det er oppsettet av ultralydenhetene som bestemmer utformingene av det vi kaller “soner”. Typiske soner er et beboer-rom, beboers bad, fellesrom som stuer og oppholdsrom, korridorer, handicap-toaletter osv. Alle soner har et navn, og navnene bestemmes under prosjektfasen av Hospital IT og kunden i fellesskap. Disse navnene brukes mye,- både i alarmer, i ansattelisten og … Les mer

Avdelinger, alarmområder og nattavdelinger

I prosjektfasen kartlegger vi hvordan pleierne jobber i grupper eller team, og i samarbeid med kunden deler vi institusjonen inn i alarmområder og avdelinger. Når vi konfigurerer opp løsningen for en institusjon, legges rommene inn i det alarmområdet det tilhører. Når dere legger en beboer inn på et rom, vil beboeren da automatisk tilhøre det … Les mer

Viktig å passe på at taggene fungerer

Det er viktig at taggene som brukes, fungerer som de skal. Alle tagger har et batteri, og det vil lades ut etter som tiden går. Hvor fort det skjer, er litt avhengig av hvor mye de brukes, hvor mye de beveger seg, og hvor mye knappene trykkes. Taggene som de ansatte bruker, har et stort … Les mer

Lese meldinger i SmartVakt

En melding mottatt på telefonen varsles ved at telefonen rister/plinger, og du vil umiddelbart se et varsel på telefonen. Se bildet under til venstre. Trykk på “Lukk”-knappen for å få bort varselet. Det vil også stå i alarmbildet/standardskjermen at “Du har uleste meldinger”. Menyknappen vil blinke rødt når du har en ulest melding. Du kan … Les mer

Alarmbildet

Alarmvinduet er standardvinduet for SmartVakt, og det er her alarmene vises. Disse aksepteres, eies og må løses når du har akseptert oppdraget. Du mottar alarmer også om du står i andre menyer. Nytt alarmoppdrag:Vises på skjermen umiddelbart etter alarmen er gått av. Oppdraget viser alarmtype, beboerens navn og posisjon. Du velger «Godta» for å akseptere … Les mer

Tildele og frakoble beboertag med telefonen

Før du starter Når du skal tildele, frakoble eller bytte beboerttag ved hjelp av telefon, går du inn på beboermenyen og velger den aktuelle beboeren. I dette tilfellet har vi valgt beboer Ole Duck (du ser navnet på nederste linje). Velg så fanen “Admin”. Se bildet til høyre. 1: Velg «Tilordne trygghetsalarm institusjon» for å … Les mer