Alarmer med normal viktighetsgrad

Alarmer med normal viktighetgrad er de vanligste alarmene. Eksempler på slike alarmer er:

  • Beboertilkalling (beboer trykker på knappen på taggen sin)
  • Ansatt-tilkalling (ansatt trykker på den fargede knappen på taggen sin)

Begge disse alarmtypene sendes til nærmeste ansatt først. Dersom denne ikke svarer eller trykker OPPTATT, sendes den til nest-nærmeste ansatt osv, osv. SmartVakt vet hvor beboerne og de ansatte er, og da kan SmartVakt regne ut hvilken ansatt som er nærmest når en beboer tilkaller hjelp.

Når du motter en slik alarm, vil du se i alarmbildet hvem som har utløst den og hvor beboeren er og når den ble utløst. På bildet til høyre ser vi at det er Line Danser som har utløst alarmen, og hun er nå på “HIT Project 1” rommet. Dersom Line flytter seg, vil posisjonsinformasjonen endre seg automatisk. Får du andre typer alamer, vil det stå hva slags alarm det er i alarmbildet.

Når du mottar alarmen, får du to valg: Godta og Detaljer. Du får også opp en bjelle i midten nederst på mobilen. Detaljer er til for å vise info hos kunder som har utvidelser, for eksempel digitalt tilsyn.

Trykker du på bjellen, registrerer du deg som opptatt, og alarmen blir umiddelbart sendt videre til neste ansatt. Du vil likevel se at alarmen er der.

Trykker du hverken Godta eller på bjellen/opptatt, blir alarmen sendt videre da også. Men da tar det litt lenger tid. Hvor lang tid det tar, bestemmes av en tidskonstant som settes for hver kunde.

Hvis du kan ta alarmen, trykker du Godta. Da forsvinner alarmen fra telefonene til de andre som evt. har fått den, og den blir ikke sendt videre til andre pleiere. Husk derfor at når du har trykket «Godta», eier du alarmen. Nå må du gå dit det står at beboer befinner seg, og da vil alarmen automatisk bli nullstilt uten at du trenger å gjøre noe.

Oppsummering: Slik håndterer du en vanlig alarm i SmartVakt

  • Vanlige alarmer går normalt til nærmeste pleier.
  • Hvis du er nærmeste pleier mottar du alarmen på din telefon. Tykk ‘Godta’ eller ‘Opptatt’ (bjelle-knappen i midten nede).
  • Alarmen nullstilles først dersom ansatt som har godtatt går til beboer som har utløst alarmen. OBS: Det er tag’en som avgjør ansatt sin lokasjon, ikke telefonen.
  • Det er viktig å ‘Godta’ alamer. Husk at dersom du ikke trykker ‘Godta’, må du trykke ‘Nullstill’ når du kommer til beboer/beboer-rom. 
  • Alarmer kan nullstilles fra OC.

Etter at du har godtatt en alarm, får du en viss tid på deg på å løse den, typisk 5 minutter på dag/kveld og 15 minutter på natt. Disse verdiene kan også settes for hver kunde. Har du ikke løst den innen denne tiden, vil SmartVakt sende den ut på nytt. Da vil det stå at alarmen tidligere er godtatt, men at man skal sikre at hjelp er gitt. Det er bare for å markere at denne alarmen har gått en stund, og at man ikke skal glemme å håndtere den. Men den fungerer på samme måte som før, med en Godta og Opptatt (bjelle)-knapp.

VIKTIG: Dersom du IKKE trykker på GODTA, men bare går inn til beboer, vil alarmen IKKE bli nullstilt. Da vil du få en NULLSTILL-knapp på telefonen, og du må trykke på den for å nullstille alarmen. Glemmer du det, vil alarmen fortsette å spre seg til stadig flere.

Hva gjør du om har godtatt en alarm, men blir forhindret fra å gå til beboeren som har utløst den? En mulighet er å spørre om en av kolleagaene dine kan ta den. I såfall vi kollegaen få en Nullstill-knapp på telefonen når hun kommer inn til beboer, og den må hun trykke på for å nullstille alarmen. Da vil du som godtok den få en melding på telefonen din om at kollegaen har nullstilt den.

Alarminnstillinger

Når du mottar en alarm, vil det normalt først bare vibrere i telefonen. Hvis du ikke trykker GODTA, vil det begynne å pipe i telefonen etter noen sekunder – typisk 50 sekunder. Denne tiden kan også justeres. Grunnen til at det ikke piper med en gang, er både for at det skal “bråke” mindre og for å unngå at det piper om du feks. får en alarm mens du er inne på et beboerrom under nattevaktrunden. Om du merker at det vibrerer, kan du gå ut før det begynner å pipe.

Men noen steder justeres denne tiden ned, fordi pleierne mener at de ikke merker vibrasjonen når telefonen ligger i lomma. Og da synes de at det tar for lang tid før de oppdager at de har fått en alarm. Det er også mulig å konfigurere at det skal komme en liten lyd med en gang du mottar alarmen. Kontakt Hospital IT Support om dere ønsker å gjøre noen justeringer.

Sikkerhetsmekanismer

Det er flere sikkerhetsmekanismer innebygget i SmartVakt for å sikre at alarmer blir håndtert. Den ene har vi allrede beskrevet: har du godtatt en alarm og ikke løser den innen fristen, vil den bli sendt ut på nytt (som gul) for å forsøke å nå nye pleiere.

Dersom en alarm ikke har blitt nullstilt etter typisk 30 minutter (konfigurerbart), vil SmartVakt begynne å lete etter pleiere utenfor avdelingen. Da vil den spre seg til flere og flere, og etterhvert nå alle pleierene som er pålogget. Det kan være lurt at dere snakker om hva dere skal gjøre om dere får en alarm fra en annen avdeling. Et tips kan være å ringe til noen på den avdelingen som alarmen kommer fra.

Det er viktig å legge merke til at en forskjell fra en del tradisjonelle systemer, er nå er det ingen tavle i korridoren der alle kan se at det går en alarm. Dersom du har godtatt en alarm, vises den bare på din telefon. Det er derfor viktig at du løser alarmoppdraget.

Post a comment

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.