Roller i Safemate Pro

Tilgangsstyring

I Safemate Pro er det to dimensjoner som styrer hvor vide tilganger den enkelte applikasjonsbruker har. Den ene dimensjonen defineres av den eller de underavdelinger som brukeren har adgang til i kommunens organisasjonstre, den andre handler om hvilken rolle man har.

Systemroller

I Safemate Pro finnes det totalt tre systemroller:

  • administratorer
  • operatører
  • søkere

Grovt fortalt har de ulike systemrollene følgende kapasiteter:

RolleOpprette rollerBruker-admin*Standard-innstillingerEnhets-innstillingerLokalisering
AdministratorXXXXX
OperatørX **XX
SøkerX

* Brukeradministrasjon kan hos noen kommuner være ivaretatt av SSO  
** Har kun adgang til å endre standardinnstillinger for egne underavdelinger

Andre rollefunksjoner

I tillegg til applikasjonsbrukere har vi noen rollefunksjoner som ikke kan logge seg på Safemate Pro, men som det er naturlig å trekke frem når man snakker om roller.

Disse er (hendelses- eller varsels-) mottakere og pårørende. Mottakere og pårørende har ikke adgang til Safemate Pro, men bidrar ved å ta imot hendelser (f.eks. alarmer) og kan ha adgang til å lokalisere.

Administratorer (og andre egendefinerte roller med rett til å bedrive brukeradministrasjon) kan legge til flere applikasjonsbrukere. Dette gjøres ved å trykke på menyvalget Brukere.

Tildeling av roller

I Safemate Pro kan man trykke Legg til ny bruker for å legge til flere applikasjonsbrukere (ansattbrukere). Et dialogvindu åpnes der man kan legge inn e-post, navn, telefonnummer, rolle og hvilke underavdelinger brukeren skal ha tilgang til.

Administratorer har implisitt tilgang til hele organisasjonstreet, derfor kan man ved opprettelse av administratorer ikke angi underavdelinger.

Merk! Ettersom andre roller enn administrator må tilordnes et sett med underavdelinger, så må underavdelinger opprettes før man kan opprette ikke-administratorer.

Behandlingsansvarlig

En av kommunens administratorer kan angis som behandlingsansvarlig, og dermed være databehandler sitt kontaktpunkt ved behov for å kommunisere om avvik, endring av databehandleravtale eller andre forhold som omhandler informasjonssikkerheten.

Egendefinerte roller

Om man ønsker å delegere brukeradministrasjon til en underavdeling i en kommune, f.eks. et sykehjem eller en bydel, kan en administrator bruke rolleeditoren til å opprette en egendefinert rolle og gi denne et betegnende navn, f.eks. “Avdelingsleder”.

Fra menyvalg Brukere velg Rolleeditor.

For å forenkle opprettelse av nye rolledefinisjoner, kan man ta utgangspunkt i en eksisterende rolle og kopiere denne.

Når en egendefinert rolle er opprettet kan applikasjonsbrukere tilknyttes denne rollen og dermed få adgang til å opprette applikasjonsbrukere i egen/egne underavdeling(er).