I Safemate Pro er det to dimensjoner som styrer hvor vide tilganger den enkelte applikasjonsbruker har. Den ene dimensjonen defineres av den eller de underavdelinger som brukeren har adgang til i kommunens organisasjonstre, den andre handler om hvilken rolle man har.
I Safemate Pro finnes det totalt tre systemroller:
Ved behov kan man opprette egendefinerte roller i tillegg.
I tillegg til applikasjonsbrukere har vi noen rollefunksjoner som ikke kan logge seg på Safemate Pro. Disse er (hendelses-) mottakere og pårørende. Mottakere og pårørende har ikke adgang til Safemate Pro, men bidrar ved å ta imot hendelser (f.eks. alarmer) og kan ha adgang til å lokalisere.
Administratorer (og andre egendefinerte roller med rett til å bedrive brukeradministrasjon) kan legge til flere applikasjonsbrukere. Dette gjøres ved å trykke på menyvalget “roller”.
Et trykk på knappen “legg til ny bruker” vil åpne et dialogvindu der man kan legge inn en ny applikasjonsbruker med ønsket rolle og tilgang til underavdelinger.
Administratorer har implisitt tilgang til hele organisasjonstreet, derfor kan man ved opprettelse av administratorer ikke angi underavdelinger.
En av kommunens administratorer kan angis som behandlingsansvarlig, og dermed være databehandler sitt kontaktpunkt ved behov for å kommunisere om avvik, endring av databehandleravtale eller andre forhold som omhandler informasjonssikkerheten.
Om man ønsker å delegere brukeradministrasjon til en underavdeling i en kommune, f.eks. et sykehjem eller en bydel, kan en administrator bruke rolleeditoren til å opprette en egendefinert rolle og gi denne et betegnende navn, f.eks. “Avdelingsleder”.
For å forenkle opprettelse av nye rolledefinisjoner, kan man ta utgangspunkt i en eksisterende rolle og kopiere denne.
Når en egendefinert rolle er opprettet kan applikasjonsbrukere tilknyttes denne rollen og dermed få adgang til å opprette applikasjonsbrukere i egen/egne underavdeling(er).