Merk at kunder som administrerer brukere via eget ansattregister (f.eks. Microsoft Entra ID) ikke kan administrere brukere som beskrevet i denne artikkelen.
Administratorer (og evt. andre egendefinerte roller man har opprettet) har adgang til menyvalget Brukere og har derved adgang til å drive brukeradministrasjon gjennom å opprette, redigere og/eller slette brukere (ansatte med tilgang til Safemate Pro).
Administratorer (samt eventuelle egendefinerte roller) har tilgang til menyvalget Brukere og kan dermed administrere brukere ved å opprette, redigere og/eller slette brukerkontoer i Safemate Pro.
Trykk menyvalg Brukere for å vise kundens applikasjonsbrukere.
Et eget diplom-ikon viser at applikasjonsbrukeren har gjennomført opplæring i Safemate Pro. Merk at dette ikke er integrert med e-læringsmodulen og kun har en kosmetisk funksjon. Brukere med denne “utmerkelsen” har derfor de samme rettighetene som øvrige applikasjonsbrukere.
Til høyre for hver rad vises hvilke andre administratorer eller operatører som er aktive brukere, samt hvor lenge det er siden applikasjonsbrukeren sist var pålogget. Hvis en applikasjonsbruker aldri har logget inn, eller det har gått lang tid siden forrige pålogging (standard ett år), markeres raden med en rød prikk.
Man kan inspisere den enkelte applikasjonsbruker logg, som lister opp hva den enkelte applikasjonsbruker har foretatt seg i applikasjonen.
For å legge til nye applikasjonsbrukere, trykker man på knappen Legg til ny bruker øverst i høyre hjørne på listen over applikasjonsbrukere.
Et minimum av informasjon må legges inn om den nye applikasjonsbrukeren – fornavn, etternavn, mobilnummer, epost-adresse, rolle og organisasjonsmessig tilhørighet (der rollen ikke er administrator).
Mobilnummeret brukes i forbindelse med tofaktorautentisering.
Mobilnummeret som oppgis er brukerens personlige mobilnummer, og anvendes dersom tofaktorautentisering er skrudd på.
Merk at mobilnummer som legges inn her på en bruker ikke automatisk kommer til anvendelse i forbindelse med mottak av alarmer.
Under “Tilgangsnivå” angir man hvilken rolle den nye brukeren skal ha, og hvilke underavdelinger brukeren skal ha tilgang til (administratorer vil automatisk ha tilgang til alle nivåer).
Når man lagrer den nye applikasjonsbrukeren, sendes det etter kort tid en epost til vedkommende, men informasjon om hvorledes man kommer i gang.
For at en bruker skal kunne anvendes til å kommunisere med Safemate sitt API, så må man ha åpnet for API-bruk.